Technika
Pro lepší pochopení bude dobré si srovnat starý a nový truck ...
LIAZ 151.261 4 × 4 DAF LF 55.280
Motor : řadový , naftový , přeplňovaný , kapalina vidlicový , naftový , přepl. , kapalina
Počet válců : 6 8
Objem válců : 11 940 cm3 28 000 cm3
Max. výkon : 212 kW 310 kW
Převodovka : Praga 10 P 80 (nesynchronní) DAF (synchronní) - 2 řady
Počet stupňů : 10 + 2 8 + 1
Z tohoto srovnání vidíme , že je rozdíl mezi kamionem a kamionem . Malé vysvětlení pro neznalé techniky :
Nesynchronizovaná převodovka znamená , že v její konstrukci chybí tzv. synchronní kužel a synchronizační ozubené kolo , proto tedy musí řidič řadit odlišným způsobem než v osobním vozidle .
Způsob ovládání : např. Škoda LIAZ 706 MTS .
Řazení nahoru : spojka - neutrál - spojka - rychlost (tzv. dvojitá spojka)
Řazení dolů : brzda - spojka - neutrál - plyn - spojka - rychlost (tzv. meziplyn)
Při řazení rychlostí jiným způsobem řidič rychlost nezařadí
Synchronizovaná převodovka je v podstatě opak nesynchronizované . Řadí se jako v osobním automobilu
Způsob ovládání : např. Scania 124 / 400
Řazení nahoru : spojka - rychlost
Řazení dolů : brzda - spojka - rychlost