TRUCK
Truckem rozumíme česky kamion. Jízdní soupravu , která se podle zákona o provozu na pozemních komunikacích skládá s jednoho tažného a minimálně jednoho nebo i více přípojných vozidel. K řízení takovéhoto trucku musí být řidič držitelem skupiny C+E . Každopádně tedy nemůže být truckerem osoba mladší 18-ti let. Kamiony se dělí podle hmotnosti , podle přípojných zařízení atd.
Dělení podle celkové hmotnosti :
1. Od 3,5 t - 7 t (tzv. lehké trucky) - např. DAF LF 45
2. Od 7 t - 10 t (tzv. střední trucky) - např. DAF LF 55.280
3. Od 10 t - celkový limit (tzv. trucky) - např. Volvo FH 16 , LIAZ 110 , Scania 124/400 , MB Actros aj.
Dělení podle přípojných vozidel :
1. Návěsový tahač - je vybaven tzv. "točnou" pro upevnění a pohyb návěsu za tahač .
2. Přívěsový tahač - má závěsné zařízení (čep) pro připojení přívěsu
3. Tandem - speciální druh přívěsu za tahač
Co byl měl mít řidič na paměti dříve než se rozjede ?
- že tahač je jiné vozidlo než osobní automobil
- že jeho vozidlo váží několik desítek tun
- že brzdná dráha je nesčetněkrát delší
- že má jiné rozměry vozidla
- že důkladnou kontrolou před jízdou předejde problémům při jízdě
- že byl měl jet tak , aby nedošlo k nebezpečí
- že byl měl dodržovat pauzy podle dohody AETR
Na co musí řidič myslet během jízdy při ovládání vozidla ?
- věnovat se plně řízení a provozu na komunikacích
- zda má vozidlo synchronizovanou převodovku , nebo nemá
- zda má převodovka řady (malá , velká) nebo půlené stupně
- jak co nejméně ovlivňovat okolní provoz